onsdag 6 februari 2013

Det där med sömnen...


Ja, det är verkligen konstigt att man kan klara sig på så lite sömn. Innan jag fick barn så ville jag gärna sova 7-8 timmar per natt för att känna mig utsövd, nu är jag glad om jag får sammanlagt 5 timmar per natt...:-)
 
Inatt sov jag djupt mellan kl 23-02, sedan väcktes jag av prinsen som ville amma. Vid 02.30 var vi klara, men så fort jag släckte lampan spottade han ut nappen och började skrika... Försökte somna om i ett ljust rum... Efter ett par minuter kommer Andreas in med Maja som ropar efter mig. Vi sover i skilda sovrum sedan Olle föddes eftersom barnen stör varandra, Maja med sina skrik i sömnen (mardrömmar?) och Olle med sina när han vill amma eller har magknip.
 
Maja slutade inte skrika så Andreas värmde en flaska välling som hon snabbt drack upp. Men det räckte inte... Så fort jag släckte lampan gick "brandlarmet" igen. Det slutade med att hon fick titta på Pettson och Findus i min mobil (så att hon i alla fall var tyst) så att Andreas kunde få sova den sista timmen innan han åkte till jobbet. Jag slumrade dock till och vaknade vid kl 04 av att Maja sa "Byta". Hon hade tittat på film i nästan en timme, suck... Lyckades stänga av mobilen och efter en del knölande fram och tillbaka i sängen så somnade hon äntligen.
 
Och jag också. Fram till kl 05 då Olle vaknade med ett skrik och ville amma samtidigt som jag fick lugna Maja som låg och yrade "Barnen" och grät om vartannat (med barnen menar hon barnen i förskolan, inskolningen går fortfarande lite trögt). Efter ett tag lyckades vi somna om, fortfarande i ett ljust rum (jag vill egentligen sova i ett nattsvart rum, men när man är så trött som man är bryr man sig inte längre...) och sen vaknade vi inte förrän kl 07.25 då Olle fick magknip och skrek i 20 minuter samtidigt som Maja stämde in i kören...
 
Inatt var det lätt att hålla sig för skratt, haha! Men man överlever. Och barn är ändå det mest fantastiska som finns :-) Och om någon månad så hoppas jag att både Maja och Olle sover bättre när hon har kommit in i förskolan och rutiner och Olles tarmar börjar fungera som de ska och han slipper magknip. Håll tummarna för det!
 
Den bästa stunden på dagen är ändå den när vi vaknar och morgonmyser i sängen, bilderna är dock inte tagna imorse...
 



Camilla


2 kommentarer:

  1. Saknar er gullungar! Imorgon ses vi äntligen igen! Kramar fr moster Ine

    SvaraRadera
  2. Låter som att du har semester ; )
    Kram Kauwin

    SvaraRadera